컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > News & Report > News > 국내뉴스
[Interview] 김홍준 집행위원장 (+영문)
김혜리 2001-07-12

`판타스틱 장르보다 영화보는 태도를 표현하는 말`

1회부터 3회까지 프로그래머로서 부천국제판타스틱영화제의 씨앗을 심고 잎을 틔워온 김홍준 감독이 올해부터 집행위원장의 직함으로 부천에 돌아와 다섯살 박이 영화제의 꽃을 피운다. 부천 영화제의 10년 후를 설계하는 시야 넓은 기획자이자, 가상 시나리오를 놓고 시뮬레이션 훈련을 이끄는 야전 사령관인 그가 ‘축제 전야’에 들려주는 이야기.

-올해 영화제의 특징은?

=작년 영화제가 도발적 색채가 두드러졌다면 올해는 다양성이다. 엽기가 아닌 환상적 로맨스 등 다채로운 색깔의 영화가 많이 만들어지는 것이 최근 경향이기도 하다. 판타스틱 영화제의 ‘판타스틱’은 장르보다 영화에 대한 태도를 표현하는 말이다. 같은 영화라도 부천에서 상영한다면 관람의 초점이 달라진다.

-집행위원장 직무 수행에서 가장 중점을 두는 부분은?

=영화제 업무는 실무진에게 맡기고 외교적 역할만 수행하는 집행위원장이 아니라, 실무 영역의 구심점인 살림꾼이 되고 싶다. 밖으로는 영화제를 대표하고 조직 내에서는 각 부서의 의견을 수렴하고 의욕을 모아내는 완충 역할을 하려고 한다.

-운영 노하우의 축적은 모든 영화제의 고민인데.

=매뉴얼화는 90% 진척됐다. 올해 영화제를 치러낸 후 바꿀 부분이 있겠지만, 어떤 규모의 인원과 조직과 시스템이 필요한지는 정리됐다. 이제 시스템을 채우는 인력을 어떻게 안고 갈 것인가, 영화제가 열리지 않는 기간 동안 부천시의 지역사회 문화, 경제, 영상문화 속에서 어떤 역할을 맡길 것인가를 계획할 때다.

-4년째다. 영화제 만들기 환경의 변화가 있나.

=부천의 판타스틱 영화들은 장르영화로써 시장성을 갖고 있어 상영료 부담같은 데서 오는 어려움은 없다. 감독을 초청하는 등 단편을 배려하는 원칙은 창립 이후 유지되고 있다. 2회부터 부천의 단편에 대한 관심과 기대치가 높아져 외국 단편작가들이 섭외 없이 출품할 만큼 이제 부천의 단편 섹션은 자리를 잡았다.

-관객에게 보내는 초청의 말.

=부천 초이스에서는 잘 알려지지 않은 우수 작가의 판타지 장르 영화를, 월드 판타스틱 시네마 부문에서는 대중적 재미를, 심야상영에서는 부천 영화제의 생생한 색깔을 호금전 특별전과 한국영화 회고전, 메가토크에서는 재미있는 충격을 기대해도 좋을 것이다.

“Fantastic” in another way

Festival Director, Kim Hong Joon

Kim Hong Joon , who first planted the festival’s seed and bore its leave as a programmer of the festival is back for the 5th Puchon International Fantastic Film Festival. Not as a programmer this time but with a different title, the festival director. Here is what the commander in action tells us one night before the actual opening.

-This year’s PiFan.

=If last year’s festival is remembered for its provocative choices, variety is now on the agenda. Recently, not just bizarre movies, but movies with a touch of dreamy romance are “in.” I think “fantastic” in “fantastic film festival” stands for the context of reception, how you perceive the movie, not just the genre. When you see a film in Puchon festival, your focus of viewing changes.

-What do you base your work as a festival director on?

=I want to become the centerpiece of the actual work, not just sit on the sidelines doing publicity work. This is what I want to do: represent the film festival outwardly, while at the same time gather each parts opinions and boost up everyone’s ego here at the festival. In other words, be the mediator.

-Every film festival has its worries on how to accumulate the know-how of running a festival whereby it can make development.

=There will be things to change after this year’s festival, but we have roughly figured out the number of people needed, and how to plan the organization and system itself. The time has come to think about how to manage the manpower to operate the system. We should also make measures on PiFan’s role for the local society and its economy, and the film culture in this area after the festival.

-This is your 4th year in Puchon film festial. Has anything changed concerning the festival’s surroundings?

=As the films at PiFan are genre movies that have market value, we bear almost no burden on screening fee. Ever since the founding of the festival, inviting short film directors and highlighting short films have become a ritual. Since the 2nd PiFan, the audience’s expectation for short films has been particularly high and now the foreign short film directors submit their new works even before we ask.

-Your word for those who are planning to this year’s festival.

=The Puchon Choice section will feature new films by unknown auteurs which stick to the restrict concept of the fantasy genre. The World Fantastic Cinema section will feature fun for everyone. At all night screenings you can really experience the essence of PiFan and you can expect stimulating discovery from Retrospective on King Hu, Korean Cinema Retrospective and Megatalk.

관련인물