컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > PIFF Daily > 8회(2003) > Todays News
<보쿤지- 내가 사는 곳> 감독 사카모토 준지 인터뷰
2002-11-18

“폭력이 나와도 따뜻한 영화”

데뷔작 <때려줄까보다>이후 <멍텅구리 천사> <얼굴> <신 의리없는 전쟁> 등 힘있고 굵짉굵직한 영화를 만들어 왔던 사카모토 준지가 올해 다시 부산을 찾았다. 그러나 이번 영화는 붉은 피보다는 푸른 바다가 주조를 이루는 아이들의 영화다. <보쿤지- 내가 사는 곳>을 통해 표정까지 훨씬 순해진 그는 제작때문에 “13,4번째”라는 한국이 이제는 매우 익숙해 보였다.

이타와 니타가 살아가는 이 섬마을은 참 독특하고 모호한 공간이다. 핑크 살롱이나 중국집등이 들어앉은 이곳은 세상 가운데 있는 듯 하면서도 세상 어디에도 없는 공간 같다.

= 언젠가 있었지만 지금은 잊혀져져 버린, 버림받은 곳이다. 육지에서 떨어져 배가 아니면 어디로도 갈수 없는 섬이란 공간에 아이들을 놓음으로서 극한 상황을 강조하려 했다. 사실 촬영은 하나의 섬이 아니라 교토의 이곳 저곳을 돌아다니며 찍었다.

고향이 어디인가?

=오사카에서 자랐다. 지금은 동경에 살고 있다.

동네사람들의 캐릭터가 참 독특하다. 혹 어릴적 개인적인 기억에서 끄집어낸 인물이었나.

=원작 만화가 있었기 때문에 그런 수고를 할 필요는 없었다. 아이구, 그렇게 이상한 사람들이 주변에 있었으면 큰일났게? (웃음) 모든 캐릭터들이 휼륭하고 착하다기 보다는 닳아빠지고 헛점이 있다. 나는 그런 인물들이 좋다.

만화는 어떻게 영화화 하게 되었나.

= 3년전 한 프로듀서가 만화책을 던져주었다. 재미있게 보았다. 잊혀지고 소외된 사람들 이야기를 하고 싶었던 참에 영화로 만들겠다는 결심을 했다. 자금을 모으는데만 3년 걸렸다.

니타가 쓸쓸히 비오는 바닷가를 걸을때, 가면을 쓴 남자들이 늘어서서 그에게 우산을 받혀주는 판타지는 잔영이 오래 남는 장면이다. 원래 만화에 있던 부분이었나.

= 만화에서는 그저 “슬프다”라는 대사로만 표현된 장면이다. 비는 아이의 슬픔을, 우산은 나와 관객의 마음을 담아야겠다고 생각했다. 개인적으로도 좋아하는 장면이다.

<보쿤지…>는 그간 당신의 영화와는 많이 다른 느낌이다. 나이가 들었달까? 특히 “인생에 맛있는건 없어” “평범은 따끈따끈한 밥같아”등의 대사에선, 노쇠해졌다는 말이 아니고, 삶의 관조같은것들이 느껴진다.

= 지금까지 내가 그려왔던 풍경은 폭력이 나와도 따뜻한 영화 혹은 적과 아군이 분명한 영화, 이렇게 두가지로 나뉘어졌다. 아마도 <보쿤지…>는 전자에 가까운 영화일것이다. 영화가 밝고 유머러스한 면이 많아서 그런식의 대사가 잘 전달될 수 있었던것 같다. 특별히 원숙해졌다기 보다는 딱딱한 영화를 끝내고 나면 부드러운 영화가 하고 싶은 법이다. 다음엔 아마도 냉철하고 힘있는 영화를 하게될것이다.

아이들과의 작업은 처음일것 같다. 실제로 아이가 몇명인가?

=(한국말로) 총각!

아… 미안하다.

= …

이 영화에서 아이들은 어른보다 훨씬 어른스럽다. 대신 어른들은 바보스럽고 우매하다.

= 나는 어린 아이들을 나약한 존재로 표현하고 싶지 않았다. 독립된 존재이고 인생을 헤쳐나갈 존재로 그리고 싶었다. 초반에는 구걸 같은 걸 하지만 결국엔 자기 삶을 향해 나아간다. 극한 상황에서 스스로 발전하는 존재인 것이다.

감독의 어린시절은 독립적이고 고집 센 이타와 순수하고 엉뚱한 니타, 어느쪽에 가까웠나.

= 나에게 이타와 니타는 한 사람을 둘로 나눈것 같은 느낌이다. 어느 쪽의 기분도 이해하고 공감한다. 두 사람 모두와 같았다. 다만 이타처럼 강한 면은 좀 부족했지만 이 두 아이보다는 더욱 어른스러웠던 것 같다.

아역 배우들은 어떻게 찾았나.

= 오디션을 통해 뽑았다. 오디션 하러온 아이들 중에 가장 하기 싫어하는 아이들이었다.(웃음)

피터지고 총쏘는 성인배우들과의 촬영이 아니라 어린 아이들과의 작업이라 현장분위기가 전혀 달랐을것같다.

=워낙 따뜻하고 코믹한 분위기의 영화라 현장도 그래야 했다. 아이들하고 술래잡기도 하고 나 역시 애들처럼 놀았다. 아이들과는 반말을 썼다. 리허설을 많이하면 아이들이 “도대체 몇번이나 찍는거야!” 하고 소리를 쳤고 나는 “ 죄송해요, 다시 한번만 갑시다” 라고 사정했다. 물론 아무도 안볼때 가끔 쥐어박곤 했지만.(웃음)

준비중인 작품이 있나.

= 2차대전 패전 직후, 재즈밴드의 이야기다. 시나리오 단계, 아니 정확히 말해서는 그런 이야기를 쓸 예정이라고 말해두는 편이 낫겠다.

백은하 기자

Violent, but Heartwarming Film

Interview with Sakamoto Junji

Since his debut film , Sakamoto Junji has continually created powerful films, such as , , and . This year, this talented director is visiting Pusan again with his latest film . Different from his previous films, it is a children's film with blue sea as its key element, not red blood. And, perhaps influenced by this film, even his expression seems to have changed more docile. According to Sakamoto, this is his ‘13th or 14th’ visit to Korea due to his previous film , and now, he feel almost at home here.

- The island where Itta and Nita live is truly a unique and ambiguous place. With cathouses and Chinese restaurants, it seems like it could be anywhere in the world, but at the same time, something tells me it is not a place of this world.

= It is a forgotten, neglected place that once existed. An island is confined place with nowhere to go without a boat. By placing children in a setting like this, I was trying to emphasize the extremity of their situation. In actuality, it was shoot not only on one island, but in various places of Kyoto.

- Tell me about your hometown.

= I was grew up in Osaka. Now, I live in Tokyo.

- I found each characters of village people to be quite special. Were they, perhaps, drawn from you childhood memory?

= Well, the film is based on a comic book so, I didn't have the trouble of creating all the characters. It wouldn't have been fun if I was surrounded with that many weird people! (laughs) Instead of being just nice and refined characters, each of them have weathered and faulty qualities about them. And I prefer characters like that.

- How did you come about making a comic book into a film?

= 3 years ago, a producer gave me a comic book. I read it and I enjoyed it. Coincidently, I wanted to tell a story about forgotten, neglected people and I decided I would make a film out this comic book. It took me 3 years to just gather the fund.

- The ‘fantasy’ scene in which masked men hold up an umbrella for Nita, who walking alone on a rainy beach, gave me such deep impression. Was it part of the comic book?

= In the original, it was only described with one dialog line ‘sad.’ In the film, I used rain to represent the child's sadness and the umbrella to represent the hearts of myself and the audience. I personally like that scene.

- feels different from your other films. Feeling of maturity, perhaps? Especially, in dialogs like ‘There is nothing tasty in life’ and ‘Mediocrity is like a bowl of freshly cooked rice,’ your own observation on life seems to be present.

= All of my previous films fall into one of the followings: a violent but heartwarming film or a film with clear protagonist and antagonist. I think is closer to the first one. Since the film itself has quite a bit of light and humorous aspects, same kind of dialogues were well transferred over. I don't necessarily think it's a sign of ‘maturity’ but, it's just that, after making a tough film, I want to make a tender film. I guess my next film will be a cold and powerful piece.

- It's your first time working with children. How many kids do you have of your own?

= (in Korean) I'm still a bachelor!

- Oops, sorry.

= ....

- In this film, children act more maturely than adults. Adults are foolish and ignorant.

= I don't want to portray children as weakly beings. They are independent beings who can lead their own life. In the beginning, they beg for food but, at the end, they go forward with their own existence. They are individuals with self-improvement skill, even in extreme situations.

- When you were a kid, were you more like stubborn and independent Itta or like pure and offbeat Nita?

= To me, Itta and Nita are 2 split beings of one person. I understand and sympathize with both of them. They are both me. However, as a kid, I lacked some of Itta's strong side, but on the other hand, I think I was more grown-up than they are.

- How did you find child actors?

= Through an audition. Among all the kids who participated, they were the ones who had the least interest in the film.

- I'm sure the set atmosphere of working with children is somewhat different from working with adult actors in bloody, gun shooting scenes.

= Well, the story itself was heartwarming and funny. And that's how it was on the set. Kids played hide-and-seek, and even, myself was playing like a little kid. We talked comfortably. When I did many rehearsals, kids would shout, “How many time are you shooting this!” and I had to say, “I'm sorry. Let's please do it one more time.” Of course, when no one was watching I gave them a little pinch. (laughs)

- Tell me about your upcoming project.

= It's a story about a jazz band in post WWII era. It's still in script stage. Actually, to be accurate, I'm ‘planning on’ writing a story about that.