컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > News & Report > News > 해외뉴스
[외신기자클럽] 영화시장 제약하는 해적판, 물렀거라 (+영어원문)

한 2년 전쯤에 서울 대학로 혜화역 옆에서 한 남자가 노점상을 차려 광범위한 종류의 할리우드, 일본, 그리고 한국영화 DVD를 팔기 시작한 것을 보고 낙담한 적이 있다. 그중 많은 것은 아직 극장개봉도 안 한 것이었다. 2000년만 해도 홍콩에서 온 친구들에게 한국에는 해적행위가 있기는 해도 널리 존재하지는 않는다고 얘기한 것이 생각난다. 그 이후에 길모퉁이와 특히 인터넷상에서의 해적행위 확산이 나를 거짓말쟁이로 만들었다.

해적행위는 극도로 복잡한 이슈로, 이와 관련된 모든 이들로부터 끊임없이 위선적인 발언을 생성하는 것 같다. 필자는 이 이슈에 관해 많이 우려하면서도, 고백하건대 미국영화협회(MPAA)의 잭 발렌티나 할리우드의 스튜디오 간부가 매년 해적행위 때문에 잃게 되는 돈에 대해 히스테리 부리는 성명을 발표할 때마다 정떨어질 뿐이다. 그들이 통계를 내는 방법은 신빙성이 떨어지며, 할리우드 스튜디오의 탐욕스럽고 고압적인 사업관행은(시장경제 원리를 부르짖는 그들의 주장에도 불구하고 그 원리에 위배되는 관행들이 자주 보임) 해적행위의 확산을 부추길 뿐이다.

새로운 발전이 영화업계에 끼치는 영향을 극단적으로 단순화한 생각들은 보통 나중에 틀린 것으로 증명되게 마련이다. 1980년대에 잭 발렌티는 VCR이 극장 출입을 전멸시킬 것이라 예고했다. 그러기는커녕 비디오는 영화팬을 더 많이 만드는 데 일조했고, 극장수익은 20년간의 붐 시대에 돌입했다. 필자는 대부분 국가의 극장들이 오늘날의 해적행위에 잘 대처할 것이라 생각한다. 주로 개인적인 레크리에이션이라 할 수 있는 음악감상에 비해 영화구경은 사회적인 활동이다. 멀티플렉스 운영자들은 이 사실을 깨닫고 있어 하루 나들이의 즐거운 분위기를 만들려고 최대한 노력하고 있다. 영화구경은 단지 영화만으로 이루어진 것이 아니다.

그렇다면 강력한 극장 체인이 주도하는 한국의 경우, 해적행위에 덜 취약할 것인가? 절대로 아니다. 한국 영화업계가 직면한 가장 큰 문제는 DVD, 케이블TV, VOD 등의 부가판권 시장의 취약함이다. 한국의 DVD 시장은 타국에 비해 충격적으로 작은 편이다. 일본에서는 영화가 극장에서 흥행하지 못하더라도 DVD로 돈 벌 수 있는 두 번째의 기회가 있다. 한국의 경우, 영화가 불균형하고 불공평한 극장부문에서 손익분기점을 못 맞춘다면 영영 맞출 수 없는 상황이다.

한국 영화업계가 1999년 이후 붐을 맞고 있는 것은 극장부문이 붐을 맞고 있기 때문이다. 그러나 영원한 붐이란 없다. 아마도 이 부문의 성장은 많아야 2년 정도 더 지속될 것이다. 그뒤 한국 영화사들은 DVD와 같은 성장부문에 의존해야 할 것이다. 해적행위가 제기하는 실제적인 위험은 바로 이것이다. 부가판권 시장의 성장을 막을 것이라는 위험 말이다. “나는 할리우드영화만 다운받는다”고 말하는 것은 핑계가 되지 못한다. 왜냐하면 이런 행위는 DVD와 VOD 시장 전체에 영향을 끼치기 때문이다. 온라인 및 오프라인 해적행위가 계속 번창한다면 현재 영화업계에 종사하는 사람들 중 많은 이들이 머지않은 미래에 길거리에서 새로운 일을 찾아야할지도 모른다.

My home is located not far from Daehangno, and a couple years ago I was disheartened to see a man set up a stand near the Hyehwa subway station and start selling a wide range of Hollywood, Japanese and Korean films on DVD -- many of which hadn't even reached theaters yet. Back in 2000 I remember telling friends from Hong Kong that piracy, although it existed, didn't have a major presence in Korea. Since then, I've been proven a liar by the quick spread of pirated films on street corners and especially online.

Piracy is a extremely complex issue that seems to produce endless streams of hypocrisy from everyone involved. Although I am quite concerned about the issue, I admit to feeling disgusted every time the MPAA's Jack Valenti or a studio executive from Hollywood issues a hysteric statement about the money lost each year to piracy. The way they calculate their statistics is bogus,and the Hollywood studios' greedy and heavy-handed business practices (which, despite their rhetoric, often goes completely against the principles of market economics) only further encourages piracy's spread.

Simplistic ideas about how new developments affect the film industry usually turn out to be wrong. Jack Valenti predicted back in the 1980s that the VCR would mean the death of moviegoing. Instead, videos helped to create more fans of cinema, and theatrical admissions entered a 20-year boom period. I suspect that theaters in most countries will also cope well with modern-day piracy. Compared to music, which is mostly a personal recreation, moviegoing is a social activity. Multiplexes realize this, and work as hard as they can to create a pleasant atmosphere for a day out. It's not just about the movie.

So is Korea, with its strong theatrical sector, not as vulnerable to piracy? Quite the opposite... The single biggest problem faced by the Korean film industry is the weakness of ancillary markets like DVD, cable TV and video on demand (VOD). Korea's DVD market is shockingly small compared to other countries. In Japan, if a film does badly in theaters, it has a second chance to earn money on DVD. In Korea, if a film can't break even in the unbalanced and unfair theatrical sector, then it will never break even.

The Korean film industry has been booming since 1999 because its theatrical sector has been booming. No boom lasts forever, though -- growth in this sector can probably only last another couple years at most. After that, Korean film companies will have to rely on growth in sectors like DVD. This is the real danger posed by piracy -- that it will stunt the growth of ancillary markets. Saying "I only download Hollywood movies" is no excuse, because it affects the DVD and VOD markets as a whole. If on- and offline piracy continues to thrive, then in a few years a lot of people currently working in the film industry could find themselves on the street, looking for a new job.