컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > News & Report > News > 해외뉴스
[외신기자클럽] 외국영화 지원하는 한국영화기금을 꿈꾼다 (+영어원문)

올해로 퐁 쉬드(Fonds Sud)라는 프랑스의 영화기금이 20주년을 맞이한다. 이 기금은 프랑스영화를 지원하는 것이 아니라 영화가 저개발 산업인 나라의 작품을 위한 것이다. 연간 예산이 35억원인 퐁 쉬드는 매년 사하라 사막 이남의 아프리카나 남미, 중동, 아시아, 동유럽 등에서 온 약 16편의 영화에 보조금을 수여한다. 올해 칸영화제 출품작 중 6편이 이 기금을 수여받았고, 그중에 영화제 참가자들의 많은 관심을 끈 타이 출품 경쟁작 <열대병>(Tropical Malady)(사진)과 <물라드>(Moolaade)라는 세네갈영화도 있었다. 프랑스로서는 아주 고귀하고 사심없는 행동 같을 수 있다. 자금은 프랑스 국립영화센터 CNC(영화진흥위원회와 비슷한 역할을 하는 기관)에서 반, 외무부에서 반이 온다. 최대한 약 2억원까지만 받을 수 있는 것이 굉장한 돈 같지는 않겠지만, 저개발국의 수여자에게는 큰 도움이 된다.

그리고 완전히 사심없는 행위는 아니다. 기금이 완성작에 어떤 판권도 요구하지 않지만, 보조금의 90%는 프랑스에서 써야 하는 것이고, 그 가운데 후반작업 비용의 최소한 50%도 포함된다. 보통 그 돈은 영화 필름과 사운드 믹싱에 사용되어 프랑스 후반작업 회사들에게 일을 끌어다주는 것이다. 지원받은 작품들은 공동제작 영화로 설정되지 않아도 되지만, 일부는 공동제작물인 만큼 프랑스 내 영화 전문인들에게 추가적인 경험을 주기도 한다. 이런 것을 별문제로 하고, 퐁 쉬드는 개발도상국에서 프랑스의 이미지를 향상시키는 데 도움이 되는데, 이는 미래에- 측정하기는 어려울지는 모르나- 상당한 이득을 가져올 수 있다.

직관력 있는 독자는 이미 이 글의 요점을 알아맞혔을 것이다. 지난 몇년간 한국은 아시아 영화산업에 앞장서는 역할을 맡기 시작했다. 부산국제영화제와 PPP를 엄청나게 성공적으로 개최한 것 외에도 영진위나 부산영상위원회 같은 조직은 아시아의 영화 관련 단체들 사이에서 더욱 긴밀한 관계와 협력을 맺는 데 앞장서기 시작했다. 전체적으로 아시아 영화산업에 이득이 되는 것은 별문제로 하고, 벌써 이 지역에서 한국의 ‘브랜드 네임’을 부양시켜준 것이다.

퐁 쉬드를 표본으로 삼은 국제영화기금은- 어쩌면 아시아를 대상으로 삼은 것으로 똑같은 규모이어야 할 필요는 없다- 더욱 다양하고 완성도 높은 영화뿐만 아니라 역시 큰 보상을 가져올 수도 있을 것이다. 일부 독자에게는 한국인의 세금을 활용하여 가난한 나라의 영화를 지원하자는 제안을 하는 것이 이상할 수도 있겠지만, 한국이 아시아에서 경제적, 문화적 선도자가 되고자 한다면 국제적인 관점을 갖기 시작해야 할 필요가 있다. 지혜로운 선도자들은, 긴 안목으로 보면 자신의 증가하는 권력과 영향력을 자기 이득에만 사용하는 것보다는 모두가 번창할 수 있게 도와주는 것이 낫다는 것을 알고 있다.

20주년을 기념하여 퐁 쉬드는 과거에 지원한 10편의 우수작을 순회하는 회고전으로 기획하고 있다. 어느 날 한국이 자국 기금으로 지원한 인도네시아, 카자흐스탄, 몽골 등의 영화 회고전을 개최하는 것을 꿈꾸는 일이 터무니없는 것일까?

This year marks the 20-year anniversary of a French film fund called Fonds Sud. The fund does not finance French movies, but rather films from countries with underdeveloped film industries. With an annual budget of $3m, Fonds Sud gives grants to about 16 films per year from places like Sub-Saharan Africa, Latin America, the Middle East, Asia, and Eastern Europe. This year, six films at Cannes were recipients of the fund, including Thai competition entry Tropical Malady and a Sengalese film called Moolaade that drew much attention from festival-goers.

It seems like a very noble and selfless thing for France to do. The money comes half from CNC (which plays a similar role as KOFIC) and half from the Ministry of Foreign Affairs. Although the maximum award of $185,000 may not seem like a huge amount of money, for the recipients in less developed countries it makes a tremendous difference.

It is also not an entirely selfless gesture. Although the fund takes no rights to the final film, 90% of the grant money must be spent in France, including at least 50% of post-production costs. Usually the money is spent on film stock and sound mixing, which gives business to local post-production houses. The supported films do not have to be set up as co-productions, but some of them are, which gives added experience to film industry professionals in France. Apart from this, it helps to improve France's image in developing countries, which may bring significant -- if hard to measure -- benefits in the future.

Intuitive readers may have already guessed the point of my article. Over the past few years, Korea has started to take up a leading role among Asian film industries. Apart from the hugely successful hosting of the Pusan International Film Festival and the PPP, organizations like KOFIC and the Busan Film Commission have taken the lead in forging closer ties and cooperation among film-related organizations in Asia. Apart from being good for Asian film industries as a whole, it has already boosted Korea's "brand name" in the region.

An international film fund modeled after Fonds Sud -- perhaps targeted on Asia, and not necessarily on the same scale -- could also bring great rewards, not to mention more diverse and accomplished films. It may strike some readers as strange to propose using Korean taxpayer money to support films from poor countries, but if Korea wishes to become an economic and cultural leader in Asia, it needs to adopt an international viewpoint. Wise leaders know that in the long run, it is better to help everyone to prosper, rather than to use one's increasing power and influence to benefit only oneself.

For its 20th anniversay, Fonds Sud is putting together a travelling retrospective of ten outstanding films that it has supported in the past. Is it unreasonable to dream of Korea someday holding a retrospective of Indonesian, Kazakh and Mongolian films supported by its own film fund?