컨텐츠 바로가기[Skip to contents]
HOME > News & Report > News > 해외뉴스
[외신기자클럽] 영화제 쿼터의 정치학

100편이 넘는 초청작 중 아시아영화 12편이라는 사실이 의미하는 것

제60회 칸국제영화제 공식 포스터

올해 두명의 중국 감독 작품이 칸영화제 공식부문의 막을 연다. 왕가위의 <마이 블루베리 나이츠>는 전체 영화제를 개막하고, 허우샤오시엔의 <빨간 풍선>은 공식부문의 주요 사이드바 부문인 ‘주목할 만한 시선’을 연다. 하지만 잠깐! 경쟁부문에 한국 감독이 만든 두편의 영화(김기덕의 <숨>, 이창동의 <밀양>)도 있고, 공식부문 다른 곳에도 일본, 타이, 중국 본토 감독이 만든 다른 두편의 영화도 있다. 그렇다면 동아시아 영화인에게 이번 칸은 좋은 해인가? 딱히 그렇지는 않다 .

영화제 막후에서 이루어지는 많은 정치공작과 선정자들의 취향에 따른 변덕스러움을 감안하면 영화제는 세계 영화의 빈약한 리트머스 시험지에 불과하다. 이전에 칸의 구조와 프로그래밍 철학을 바꾸기 위해서는 그야말로 혁명이 일어나야 할 정도였다. 1968년, 당시 2주 동안 운영되던 영화제는 10일 만에 공식적으로 폐막할 수밖에 없었다. 아이러니하게도 그해는 영화제의 21주년이었다. 프랑수아 트뤼포(<400번의 구타> <부드러운 살결>)의 두편의 영화를 포함하여 클로드 를르슈, 알랭 레네, 자크 드미 등의 몇편의 영화가 칸에 초청되긴 했지만, 영화제는 자기 문턱에 있는 프랑스 누벨바그를 무시한 것이나 마찬가지였다. 1968년, 장 뤽 고다르와 트뤼포가 팔레의 상영장 막이 오르는 것을 물리적으로 막으면서 칸은 그 대가를 치르고 말았다. 그리고 다음해 ‘감독주간’이 새로이 마련됐다.

물론 요즘에는 아무도 무대에 올라서서 커튼을 잡아채지 않는다. 자기 영화가 거절당할 때 공개적으로 불평하는 감독도 거의 없다. 영화제는 축하행사가 아니라 사업이 되었고, 한쪽에서 거부하더라도 당신의 영화를 받아줄 또 다른 배고픈 영화제가 늘 있는 법이다.

이것이 영화제들의 비사(秘史)다. 즉, 어떤 영화가 어느 영화제, 어떤 부문에 나오게 되는 진짜 이유 말이다. 꼭 그쪽에 가야 할 것들이라서가 아니다. 그리고 이것이 영화제가 영화의 역사나 흐름에서 믿을 만한 길잡이가 아닌 까닭이기도 하다.

비록 수적으로 보면 동아시아영화들이, <괴물>의 큰 성공으로 진출작이 별로 없다는 것이 가려졌던 지난해보다는 올해 칸에서 많이 선전하고 있지만 여전히 기벽이 있는 선정에 불과하다. 최고의 승자는, 지난해에는 공식섹션에서 완전히 무시당했지만 올해는 이창동의 <밀양>과 김기덕의 <숨>(후자는 초청작 발표 직전 공식 초청됐다)으로 대표되는 한국이다. 그러나 왕가위의 (영어로 미국에서 촬영한 ) <마이 블루베리 나이츠>와 일본의 미니멀리스트 가와세 나오미의 영화를 제외하면 그 밖의 다른 아시아영화들은 경쟁부문에 들어가지 못했다.

경쟁부문에 오를 22편의 영화 중 칸 프로그래머들은 정말로 아시아 전체에서 단 네편밖에 못 찾았을까 ? 그런 것 같아 보인다. 왜냐하면 처음에는 허우샤오시엔의 (프랑스 투자를 받은) <붉은 풍선>도 돌려보냈고 나중에 가서야 엄청난 압력이 가해지면서 부차적인 부문인 ‘주목할 만한 시선’에 개막작으로 포함시켰다.

놀랍게도 전체 영화제의 100편 정도 되는 장편들 중 단지 12편만이 아시아 감독들이 만든 것인 반면, 20편 이상의 영화가 프랑스 감독들 것이며 거의 같은 수의 영화가 미국 감독들 것이다. 다시 말해- 이른바 세계 영화가 이 시대, 이 시점에 제공할 수 있는 최고라고 생각되는- 칸의 라인업 약 40%가 프랑스와 미국 감독들이 만든 영화라는 것이다.

전체 영화제 구성이 장편 40편에 불과했던 1968년, 아시아는 일본의 신도 가네토의 <구로네코> 단 한편만으로 대표됐다. 그러니 혁명 이후 조금은 더 낫게 변한 것들이 있다. 하지만 잠깐! 당시 미국은 6편, 프랑스는 7편으로, 그 합이 전체 선정된 영화의 30%였다. 세력의 블록은 여전하다.

Two films by Chinese directors ring up the curtain on Cannes' Official Selection this year: Wong Kar-wai's "My Blueberry Nights" opens the whole festival, and Hou Hsiao-hsien's "Looking for the Red Balloon" opens the Official Selection's main sidebar, Un Certain Regard. But wait! There are also two films by South Korean directors in the Competition (Kim Ki-duk's "Breath," Lee Chang-dong's "Secret Sunshine"), and movies by Japanese, Thai and two other Mainland Chinese directors elsewhere in the Official Selection. A good year for East Asian filmmakers at Cannes? Not especially.

Given the amount of politicking that goes on behind the scenes, and the vagaries of selectors' tastes, film festivals are poor litmus tests of international cinema. It literally took a revolution - in 1968, when the festival, which then ran two weeks, was forced to officially close after 10 days - to change the structure and programming philosophy of Cannes. Ironically, it was the festival's 21st anniversary.

Apart from a couple of films by Francois Truffaut ("The 400 Blows," "Soft Skin"), plus some by Claude Lelouch, Alain Resnais and Jacques Demy, Cannes had virtually disregarded the New Wave on its own doorstep. It paid the price in 1968, as Jean-Luc Godard and Truffaut physically prevented the curtains from rising on a screening at the Palais. The following year, the Directors' Fortnight was inaugurated. Nowadays, of course, nobody climbs on stage and grabs curtains; very few filmmakers ever complain openly even when their movies are rejected. Festivals have become a business, not a celebration, and there's always another hungry festival ready to take your film if one rejects it.

This is the secret history of festivals: the real reason why films appear where they do, and in which sections - not because they were necessarily intended to be there. And it's why film festivals are not a reliable guide to film history or trends.

Though, in numbers, East Asian cinema has a higher profile at this year's Cannes than last year - when the lack of movies was disguised by the huge success of "The Host" - it's still a quirky selection. The biggest winner is South Korea, which the Official Selection totally ignored last year but now represents with Lee Chang-dong's "Secret Sunshine" and Kim Ki-duk's "Breath" (the latter officially invited at the 11th hour). But apart from Wong's "Blueberry Nights" (shot in English and the U.S.), and a film by Japanese minimalist Naomi Kawase, no other Asian films are in the Competition.

Of the 22 films in the Competition, could Cannes' selectors really only find four from the whole of Asia? Apparently so, as they initially turned down Hou's (French-funded) "Red Balloon" and only later, under heavy pressure, included it in Un Certain Regard, as the sidebar's opening film.

Amazingly, of the 100 or so features in the whole festival, only 12 are by directors from Asia, whereas over 20 are by French directors and almost the same number by U.S. ones. In other words, some 40% of the Cannes lineup - supposedly the best that world cinema can offer at this moment in time? - comes from French and American filmmakers.

Back in 1968, when the whole festival comprised only 40 features, Asia was represented by a single film, Kaneto Shindo's "Kuroneko" from Japan. So some things have changed since the revolution, slightly for the better. But wait! The U.S. was represented by six and France by seven - a combined 30% of all the movies selected. The power blocks remain the same.